Programă BAC - 2022

Conform noilor reglementări din 27.01.2022, materia pentru simulări și bacalaureat 2022 este aceeași cu cea din 2021. Mai jos, găsiți această anexă, dar și cea din 2020 (cu materia obișnuită dianinte de pandemie).


  Noua programă publicată în 5.02.2021 (Valabilă și pentru 2022):
Programa 2021   (pag.89)

  Programa pentru anul școlar 2019-2020:

Programa 2020   (pag.85)

    Navighează la cele două profile:
  1. Matematică-informatică / Matematică-informatică intensiv informatică
  2. Științe ale naturii

1. Matematică-informatică / Matematică-informatică intensiv informatică

I. STATUTUL DISCIPLINEI
  În cadrul examenului de bacalaureat național, INFORMATICA are statutul de disciplină opțională, fiind susținută la proba E. d) în funcție de filieră, profil și specializare.

II. COMPETENȚE DE EVALUAT
– construirea algoritmilor corespunzători unor prelucrări elementare și reprezentarea lor în pseudocod și prin programe scrise în limbaj de programare (Pascal, C sau C++, la alegere);
– analiza rezolvării unei probleme prin urmărirea evoluției valorilor variabilelor prelucrate de algoritmul corespunzător;
– abstractizarea rezolvării prin construirea unor algoritmi echivalenți;
– identificarea și utilizarea tipurilor de date predefinite specifice unui limbaj de programare;
– definirea și utilizarea unor tipuri de date proprii;
– identificarea și utilizarea operatorilor predefiniți elementari;
– identificarea și utilizarea subprogramelor predefinite elementare;
– identificarea și utilizarea regulilor sintactice specifice limbajului de programare studiat;
– definirea și apelul unor subprograme proprii cu înțelegerea mecanismelor de transfer prin intermediul parametrilor;
– identificarea proprietăților unor structuri de date necesare în rezolvarea problemelor cu ajutorul calculatorului și utilizarea unor modele de memorare a acestora;
– organizarea datelor ce intervin în rezolvarea unei probleme utilizând structuri de date adecvate;
– organizarea etapelor de prelucrare ce formează un algoritm utilizând structuri de control și module de program;
– folosirea unor metode sistematice de rezolvare pentru probleme de generare;
– analiza unor algoritmi echivalenți de rezolvare a unei probleme în vederea alegerii algoritmului optim.

III. CONȚINUTURI
  1. Algoritmi
    1. Noțiunea de algoritm, caracteristici
    2. Date, variabile, expresii, operații
    3. Structuri de bază: liniară, alternativă și repetitivă
    4. Descrierea algoritmilor, reprezentare în pseudocod
  2. Elementele de bază ale unui limbaj de programare (Pascal sau C, la alegere)
    1. Vocabularul limbajului
    2. Constante. Identificatori
    3. Noțiunea de tip de dată. Operatori aritmetici, logici, relaționali
    4. Definirea tipurilor de date
    5. Variabile. Declararea variabilelor
    6. Definirea constantelor
    7. Structura programelor. Comentarii
    8. Expresii. Instrucțiunea de atribuire
    9. Citirea /scrierea datelor
    10. Structuri de control: instrucțiunea compusă, structuri alternative și repetitive
  3. Subprograme predefinite
    1. Subprograme. Mecanisme de transfer prin intermediul parametrilor
    2. Proceduri și funcții predefinite
  4. Tipuri structurate de date
    1. Tipul tablou
    2. Tipul șir de caractere: operatori, proceduri și funcții predefinite pentru: citire, afișare, concatenare, căutare, extragere, inserare, eliminare și conversii șir valoare numerică
    3. Tipul înregistrare
  5. Fișiere text
    1. Fișiere text. Tipuri de acces
    2. Proceduri și funcții predefinite pentru fișiere text
  6. Algoritmi elementari
    1. Probleme care operează asupra cifrelor unui număr
    2. Divizibilitate. Numere prime. Algoritmul lui Euclid
    3. Șirul lui Fibonacci. Calculul unor sume cu termenul general dat
    4. Determinare minim/maxim
    5. Metode de ordonare: metoda bulelor, inserției, selecției, numărării
    6. Interclasare
    7. Metode de căutare: secvențială, binară
    8. Analiza complexității unui algoritm considerând criteriile de eficiență durata de executare și spațiu de memorie utilizat
  7. Subprograme definite de utilizator
    1. Proceduri și funcții: declarare și apel, parametri formali și parametri efectivi, parametri transmiși prin valoare, parametri transmiși prin referință, variabile globale și variabile locale, domeniu de vizibilitate
    2. Proiectarea modulară a rezolvării unei probleme
  8. Recursivitate
    1. Prezentare generală
    2. Proceduri și funcții recursive
  9. Metoda backtracking (iterativă sau recursivă)
    1. Prezentare generală
    2. Probleme de generare. Oportunitatea utilizării metodei backtracking
  10. Generarea elementelor combinatoriale
    1. Permutări, aranjamente, combinări
    2. Produs cartezian, submulțimi
  11. Grafuri
    1. Grafuri neorientate: terminologie (nod/vârf, muchie, adiacență, incidență, grad, lanț, lanț elementar, ciclu, ciclu elementar, lungime, subgraf, graf parțial), proprietăți (conex, componentă conexă, graf complet, hamiltonian, eulerian), metode de reprezentare în memorie (matrice de adiacență, liste de adiacență)
    2. Grafuri orientate: terminologie (nod/vârf, arc, adiacență, incidență, grad intern și extern, drum, drum elementar, circuit, circuit elementar, lungime, subgraf, graf parțial), proprietăți (tare conexitate, componentă tare conexă), metode de reprezentare în memorie (matrice de adiacență, liste de adiacență)
    3. Arbori: terminologie (nod, muchie, rădăcină, descendent, descendent direct/fiu, ascendent, ascendent direct/părinte, frați, nod terminal, frunză), metode de reprezentare în memorie (matrice de adiacență, liste de „descendenți”, vector de „tați”)


2. Științe ale naturii

I. STATUTUL DISCIPLINEI
  În cadrul examenului de bacalaureat național, INFORMATICA are statutul de disciplină opțională, fiind susținută la proba E. d) în funcție de filieră, profil și specializare.

II. COMPETENȚE DE EVALUAT
– construirea algoritmilor corespunzători unor prelucrări elementare și reprezentarea lor în pseudocod și prin programe scrise în limbaj de programare (Pascal, C sau C++, la alegere);
– analiza rezolvării unei probleme prin urmărirea evoluției valorilor variabilelor prelucrate de algoritmul corespunzător;
– abstractizarea rezolvării prin construirea unor algoritmi echivalenți;
– identificarea și utilizarea tipurilor de date predefinite specifice unui limbaj de programare;
– definirea și utilizarea unor tipuri de date proprii;
– identificarea și utilizarea operatorilor predefiniți elementari;
– identificarea și utilizarea subprogramelor predefinite elementare;
– identificarea și utilizarea regulilor sintactice specifice limbajului de programare studiat;
– identificarea proprietăților unor structuri de date necesare în rezolvarea problemelor cu ajutorul calculatorului și utilizarea unor modele de memorare a acestora;
– organizarea datelor ce intervin în rezolvarea unei probleme utilizând structuri de date adecvate;
– organizarea etapelor de prelucrare ce formează un algoritm utilizând structuri de control;
– analiza unor algoritmi echivalenți de rezolvare a unei probleme în vederea alegerii algoritmului optim.

III. CONȚINUTURI
  1. Algoritmi
    1. Noțiunea de algoritm, caracteristici
    2. Date, variabile, expresii, operații
    3. Structuri de bază: liniară, alternativă și repetitivă
    4. Descrierea algoritmilor, reprezentare în pseudocod
  2. Elementele de bază ale unui limbaj de programare (Pascal sau C, la alegere)
    1. Vocabularul limbajului
    2. Constante. Identificatori
    3. Noțiunea de tip de dată. Operatori aritmetici, logici, relaționali
    4. Definirea tipurilor de date
    5. Variabile. Declararea variabilelor
    6. Definirea constantelor
    7. Structura programelor. Comentarii
    8. Expresii. Instrucțiunea de atribuire
    9. Citirea /scrierea datelor
    10. Structuri de control: instrucțiunea compusă, structuri alternative și repetitive
  3. Subprograme predefinite
    1. Subprograme. Mecanisme de transfer prin intermediul parametrilor
    2. Proceduri și funcții predefinite
  4. Tipuri structurate de date
    1. Tipul tablou – tablouri unidimensionale
  5. Fișiere text
    1. Fișiere text. Tipuri de acces
    2. Proceduri și funcții predefinite pentru fișiere text
  6. Algoritmi elementari
    1. Probleme care operează asupra cifrelor unui număr
    2. Divizibilitate. Numere prime. Algoritmul lui Euclid
    3. Șirul lui Fibonacci. Calculul unor sume cu termenul general dat
    4. Determinare minim/ maxim
    5. Metode de ordonare: metoda bulelor, inserției, selecției, numărării
    6. Interclasare
    7. Metode de căutare: secvențială, binară
    8. Analiza complexității unui algoritm considerând criteriile de eficiență durata de executare și spațiu de memorie utilizat